6 kroków do zdrowia

W codziennym życiu często zapominamy o dbanie o siebie. Ciągle gdzieś pędzimy, żyjemy pod presją czasu, jemy w pośpiechu, nie dbamy o sen. To wszystko odbija się na naszym zdrowiu. Jeśli już teraz nie zadbamy o zdrowe nawyki, możemy skazać się w przyszłości na wiele poważnych schorzeń i długotrwałe leczenie. Co zmienić, by uniknąć problemów zdrowotnych?

  1. Zadbaj o sen

    Sen, choć przez wielu traktowany jako czynność bezproduktywna, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przynosi ulgę w chorobie, pomaga zachować zdrowy wygląd, zregenerować mięśnie i kości, wpływa zbawiennie na skołatane nerwy. Aby spełniał swoje funkcje, u osoby dorosłej musi trwać przez ok. 7–8 godzin.

  2. Badaj się regularnie

    Regularne wykonywanie podstawowych badań jest niezwykle ważne w wykrywaniu wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu. Należy pamiętać, że wczesne wykrycie wielu chorób zwiększa szansę pacjenta na wyzdrowienie.

  3. Porzuć używki

    Z badań wynika, że palenie tytoniu znajduje się na drugiej pozycji wśród czynników skracających życie. Przyspiesza rozwój miażdżycy, wywołuje choroby układu krążenia i przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP). Równie szkodliwe jest nadużywanie alkoholu. U ludzi pijących alkohol znacznie częściej zdarza się nadciśnienie, zawał serca i udar mózgu, które wywołują trwałe uszkodzenia mięśnia sercowego i centralnego układu nerwowego. Jeśli chcesz zachować zdrowie, zrezygnuj z używek!

  4. Jedz zdrowo!

    Dbałość o właściwe, zdrowe odżywianie jest ważna dla prawidłowego wzrastania oraz utrzymania dobrego stanu zdrowia. Pozwala uniknąć wielu dolegliwości. Złe nawyki żywieniowe przyczyniają się do powstania chorób cywilizacyjnych: otyłości, cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia oraz nowotworów. Codzienna dieta powinna być zróżnicowana. Nie może w niej zabraknąć warzyw i owoców. Niezwykle ważne jest także regularne spożywanie posiłków.

  5. Znajdź czas na relaks

    Pośpiech to pożywka dla stresu, a ten naraża nas na liczne choroby, zwłaszcza jeśli jest długotrwały. Powoduje bezsenność, spadek nastroju, a nawet depresję. Dobrze jest nauczyć się zarządzać czasem i planować zadania z wyprzedzeniem. Pozwoli to zaoszczędzić sobie sytuacji stresujących. W ciągu dnia należy wygospodarować czas na relaks. Ćwiczenia relaksacyjne to jeden z najlepszych sposobów na szybkie pokonanie stresu. Polegają one głównie na rozluźnieniu mięśni, uspokojeniu oddechu i odprężeniu umysłu. Rozładowują napięcie i wyciszają.

  6. Uprawiaj sport

    Nie bez powodu mówi się, że sport to zdrowie. Ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie, poprawiają wydolność organizmu, zwiększają odporność i przyczyniają się do wydłużenia i podniesienia jakości życia. Aby zachować zdrowie i uchronić się przed chorobami cywilizacyjnymi, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo.