Bądź aktywny jesienią

W okresie jesiennym niesprzyjająca aura sprawia, że znacznie mniej się ruszamy, jedząc jednocześnie większe ilości kalorycznych potraw.
Na efekty takich działań nie trzeba długo czekać. Zdecydowana
większość z nas przybiera wówczas na wadze. Jak tego uniknąć?

Choć wielu z nas zaprzestaje uprawiania sportu wraz z nastaniem jesieni (przede wszystkim ze względu na niekorzystną pogodę, która rzekomo źle wpływa na nasze zdrowie), zdaniem trenerów fitness, pora ta nie powinna oznaczać końca tzw. aktywności outdoorowych, tzn. uprawianych na świeżym powietrzu. – Trening w postaci biegania, nordic walking czy jazdy na rowerze w trudniejszych warunkach atmosferycznych jest świetną okazją do zahartowania organizmu przed zimą – dzięki regularnym ćwiczeniom na zewnątrz nie będziemy zapadać na częste w tym okresie infekcje górnych dróg oddechowych. Ponadto, tego typu trening pozwala też na utrzymanie kondycji, na którą zapracowaliśmy wiosną i latem – tłumaczy Piotr Czarnecki, właściciel firmy Kilijump, trener personalny i instruktor fitness w klubie CityFit w Rzeszowie.

Na zewnątrz czy w środku

Każdemu, kto nie ma ochoty uprawiać sportu na zewnątrz, gdy pada deszcz czy śnieg, pozostaje szereg aktywności typu indoor, które oferują kluby fitness. Dzisiejsza oferta tych ośrodków zaspokoi nawet najbardziej wyrafinowane gusta. Kluby sportowe oferują zajęcia dla każdej grupy wiekowej (juniorzy, seniorzy, osoby młode) oraz dla osób o każdym poziomie kondycji fizycznej. Wiele zajęć dedykowanych jest rozwijaniu mięśni poszczególnych części ciała (w tym na szczególną uwagę zasługują zajęcia służące wzmacnianiu kręgosłupa, ud, brzucha i pośladków czy nóg), a także realizuje specyficzne potrzeby poszczególnych płci (osobne zajęcia dla kobiet i mężczyzn). Wiele ośrodków daje możliwość kontynuacji uprawiania sportów typowo outdoorowych, jak jazda na rowerze czy bieganie pod dachem – dzięki zajęciom typu bieżnia, spinning czy indoor cycling. W sezonie jesienno-zimowym warto też regularnie chodzić na basen. Pływanie w zimie znakomicie wpływa na wzmocnienie odporności organizmu (szczególnie w połączeniu z regularnymi sesjami w saunie).

Sport a zdrowie

Trenerzy i lekarze są zgodni co do tego, że regularna aktywność fizyczna nie powinna być uzależniona od pory roku. Ma zbyt duże znaczenie dla naszego zdrowia, by ograniczać ją wyłącznie do sezonu letniego. W okresie jesienno-zimowym utrzymanie dobrej formy ma szczególne znaczenie – ćwiczenia poprawiają ogólną sprawność organizmu, a co za tym idzie naszą odporność na infekcje. Lekarze potwierdzają, że osoby, które regularnie uprawiają sporty o umiarkowanym poziomie intensywności, znacznie rzadziej chorują. Wynika to z tego, że dzięki aktywności fizycznej w organizmie zwiększa się przepływ krwi, usprawnia się reakcja dróg oddechowych na zmianę temperatury, a także zwiększa wentylacja płuc.

Przeciw kontuzjom

Wiele osób w okresie jesienno-zimowym uskarża się na dolegliwości, takie jak: bolące plecy, mięśnie, stawy, głowa, złe samopoczucie czy zmęczenie, które bardzo często powstrzymują nas od podejmowania regularnej aktywności fizycznej. To podstawowy błąd, ponieważ wspomniane objawy nasilają się właśnie wtedy, gdy spada ilość czasu, który poświęcamy na ruch. Warto pokreślić, że jesień to czas, kiedy dzięki ćwiczeniom możemy znacznie podnieść jakość swojego życia (zarówno w kontekście zdrowia fizycznego, jak i psychicznego) oraz uchronić się przed grożącymi nam kontuzjami, o które nietrudno na śliskiej nawierzchni chodników i ulic. Dzięki uprawianiu sportu przyczyniamy się do poprawy ogólnej sprawności naszego organizmu w zakresie szybkości reakcji, zwinności czy gibkości oraz poczucia szeroko pojętej równowagi.

Work & life balance

Jesienią, po sezonie urlopowym, większość z nas, powracając do codziennej rutyny, bardzo szybko zaczyna się czuć przytłoczona nadmiarem obowiązków. Brak słońca nie pomaga w utrzymaniu dobrej formy psychicznej i „baterie”, naładowane w lecie, szybko się wyczerpują. Dlatego w tym okresie łatwiej dosięgają nas negatywne skutki przewlekłego stresu, który jest jednym z głównych powodów osłabienia ludzkiej odporności. Warto podkreślić, że jedną z najlepszych metod zapobiegania efektom stresu jest regularne uprawianie sportu. Czas poświęcany na regularne ćwiczenia to coś, co robimy wyłącznie dla siebie, i pozwala oderwać się od problemów codzienności. Jak pokazują badania, regularny wysiłek fizyczny sprawia, iż w rezultacie funkcjonujemy sprawniej i efektywniej (zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej). Sport służy zachowaniu tak zwanej higieny życia psychicznego – zwiększa nasz poziom energii, poprawia samopoczucie (dzięki temu, że w czasie aktywności fizycznej wytwarzają się endorfiny), a także pozwala na wiele spraw spojrzeć ze zdrowego dystansu.

Brak ruchu to prosta droga do nadwagi czy otyłości, które w dzisiejszych czasach nie stanowią wyłącznie problemu estetycznego. Lekarze od lat alarmują, że zbędne kilogramy prowadzą do wielu groźnych chorób, takich jak cukrzyca, zawał, udar mózgu czy zwyrodnienie kręgosłupa. Dlatego warto także jesienią dbać o regularny wysiłek fizyczny, który gwarantuje utrzymanie szczupłej sylwetki, korzystnie wpływa na naszą odporność, a także przyczynia się do ogólnego polepszenia samopoczucia w okresie, gdy deficyt witaminy D może prowadzić do spadku nastroju.