Bądź aktywny na wiosnę

Wiosna to idealny czas, by rozpocząć uprawianie sportu. Najlepiej na świeżym powietrzu. Regularne ćwiczenia, zwłaszcza pod gołym niebem, poprawiają wydolność oddechową i krążenie, hartują i wzmacniają odporność.

O wpływie aktywności fizycznej na zdrowie mówi się od lat, a w związku z coraz częstszym siedzącym trybem życia, lekarzy jeszcze głośniej apelują o uprawianie sportu. Udowodniono bowiem, że siedzący tryb życia stanowi czynnik ryzyka dla rozwoju wielu chronicznych schorzeń, w tym chorób sercowo-naczyniowych, stanowiących główną przyczynę zgonów i w Polsce, i na świecie.

Dla zdrowia

Wcale nie trzeba biegać maratonów, by zapewnić sobie zdrowie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca osobom zdrowym w wieku między 18. a 65. rokiem życia stosowanie przez pięć dni w tygodniu umiarkowanej aktywności fizycznej przez przynajmniej 30 minut lub trzy razy w tygodniu bardzo intensywnej aktywności przez przynajmniej 20 minut. To niewiele, a korzyści, jakie może zapewnić uprawianie sportu, są niewspółmiernie większe. Aktywność fizyczna powstrzymuje rozwój nadciśnienia tętniczego oraz pozwala na lepszą kontrolę ciśnienia u osób, które mają kłopoty z jego podwyższonym poziomem. Uprawianie sportu zmniejsza też ryzyko otyłości, wystąpienia cukrzycy typu 2, a nawet pewnych typów raka, np. nowotworów piersi, prostaty i okrężnicy. Zapewnia też lepszą mineralizację kośćca w młodym wieku, przyczyniając się do zapobiegania osteoporozie oraz złamaniom w późniejszym życiu. Oprócz tego, zapewnia lepsze funkcje trawienne, poprawia siłę i wytrzymałość mięśni, poprawia koordynację ruchową, zmniejsza ryzyko depresji i demencji, a przez obniżanie poziomu stresu – zapewnia lepszą jakość snu.

Osoby aktywne fizycznie zazwyczaj żyją dłużej

Ale aktywność fizyczna wpływa nie tylko na zdrowie. Przynosi także wiele korzyści społecznych i psychologicznych. Zauważono m.in. związek między aktywnością fizyczną a średnią długością życia. Okazuje się, że osoby aktywne fizycznie zazwyczaj żyją dłużej niż osoby nie uprawiające sportu. Dzięki regularnym ćwiczeniom podnosi się także poziom endorfin – zwanych hormonem szczęścia. To dlatego osoby uprawiające sport mają więcej energii do działania, lepszy nastrój i są mniej podatne na sezonowe depresje. Są też mniej podatne na choroby wirusowe. Regularne uprawianie sportu, zwłaszcza na świeżym powietrzu, hartuje bowiem i wzmacnia odporność.

Naprawdę długi dystans

Coraz bardziej modne staje się wśród amatorów bieganie maratonów i półmaratonów, a więc biegów na dystansie – odpowiednio – ponad 41 i ponad 20 km. Największe z polskich: oba warszawskie, krakowski, wrocławski – gromadzą tysiące uczestników, a kończy je za każdym razem 5-6 tys. osób. Miłośnicy biegania długodystansowego często łączą start z wypoczynkiem zagranicznym. Lutowy (2018 rok) półmaraton na Malcie ukończyło 4,5 tys. biegaczy, wśród nich było aż 150 Polaków. Byliśmy pod względem liczebności czwartą nacją, choć inni mieli na start znacznie bliżej.

 

Z aplikacją lub zegarkiem

Wiosna to idealny czas, by zacząć regularnie ćwiczyć. Dzięki zmieniającej się aurze pogodowej jest ku temu wiele możliwości. Można oddawać się długim spacerom, truchtać lub biegać. Aby urozmaicić sobie treningi czy sprawdzać osiągnięcia, warto korzystać z aplikacji dedykowanych biegaczom. Jedną z nich jest Endomondo. Aplikacja dostarcza użytkownikowi m.in. takich informacji, jak: prędkość, czas, spalone kalorie oraz pokonany dystans. Dzięki skrupulatnemu zestawieniu danych użytkownik może na bieżąco analizować swoje rezultaty i udostępniać je za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Podobne dane pozwalają czerpać np. smartwatche. Inteligentne zegarki mierzą tętno, liczą kroki czy spalane kalorie.

Multum rozwiązań

Osoby, które nie przepadają za bieganiem, wiosną mogą wsiąść na rower, włożyć rolki czy spróbować swoich sił w nordic walking. Ta ostatnia aktywność cieszy się rosnącą popularnością, dzięki wielu zaletom prozdrowotnym. Nordic walking angażuje 90 proc. mięśni. Dzięki kijkom odciążone są stawy, prostujemy i odciążamy kręgosłup, korygujemy wady postawy, wzmacniając mięśnie. Bardzo dobrym pomysłem na aktywność jest też kupienie karnetu na basen czy siłownię. To dobra alternatywa dla osób, które w ciągu dnia nie mogą znaleźć czasu na oddawanie się aktywnościom na świeżym powietrzu. Na basen czy siłownię można pójść nawet późnym wieczorem. A korzyści? Ogromne, szczególnie jeśli chodzi o pływanie. Hartuje ono organizm, wzmacnia mięśnie brzucha i kręgosłupa, poprawia wytrzymałość, koordynację ruchową, rozluźnia mięśnie. Przede wszystkim jednak relaksuje i dostarcza energii. Co przy tej porze roku, jaką jest wiosna, w której często dopada nas przesilenie i znacząco spada nasz nastrój, jest na wagę złota.