Cholesterol – wróg czy przyjaciel

Cholesterol występuje w każdej komórce ciała i odgrywa niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu. W 2/3 produkowany jest przez wątrobę, a w 1/3 dostarczany jest do organizmu wraz z pożywieniem. Odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu każdej komórki – jest substancją potrzebną naszemu organizmowi do produkcji hormonów, witaminy D i kwasów żółciowych.

Niestety, podwyższony poziom cholesterolu nie boli ani nie daje o sobie znać w żaden inny odczuwalny sposób, dlatego wiedza na temat jego poziomu jest pierwszym krokiem w stronę zdrowszego trybu życia. Można to zrobić dzięki prostym badaniom krwi, np. korzystając z oferty Ogólnopolskiego Programu Walki z Cholesterolem „Proaktywnie dla Serca”, w ramach którego można bezpłatnie wykonać badanie poziomu cholesterolu całkowitego w sieci laboratoriów Diagnostyka. Wynik tego badania pozwoli określić, czy powinniśmy wprowadzić zmiany w stylu życia, by przywrócić poziom cholesterolu do normy.

Twoja dieta – Twoje zwycięstwo!

Dokonanie małych zmian w diecie i stylu życia może mieć pozytywny wpływ na poziom cholesterolu. Proste czynności, jak regularne ćwiczenia i korekta diety, mogą pomóc utrzymać serce w dobrej kondycji. Program „Proaktywnie dla Serca” proponuje pyszne i zdrowe przepisy, porady dietetyczne, kalendarz oraz zestaw ćwiczeń dla osób w każdym wieku, które pomogą wprowadzić zmiany w codziennym życiu. Szczegóły na www.proaktywniedlaserca.pl.

Cholesterol LDL (Zły)

Jest transportowany z wątroby do tkanek ciała. Jeżeli poziom tego cholesterolu we krwi jest zbyt wysoki, może się on odkładać w ściankach naczyń krwionośnych i sprawiać, że będą się one zwężały. Ta sytuacja dodatkowo obciąża serce, które musi pracować jeszcze intensywniej, by krew mogła krążyć. Aby zachować zdrowe serce, powinniśmy starać się utrzymywać niski poziom „złego” cholesterolu LDL.

Cholesterol HDL (Dobry)

Jest transportowany z tkanek do wątroby, w której jest eliminowany. Ten rodzaj cholesterolu pomaga utrzymywać serce w dobrej kondycji, dlatego warto mieć go na odpowiednio wysokim poziomie.

Wielkie znaczenie małych zmian

Jednym z najmniej kłopotliwych, a jednocześnie najskuteczniejszych sposobów na obniżenie poziomu cholesterolu jest ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych, których źródłem są tłuste mięso i przetwory mięsne oraz nabiał, i zastąpienie ich tłuszczami nienasyconymi, których źródłem są oleje roślinne oraz produkty z udziałem olejów roślinnych.

Włączenie do codziennej diety produktów ze sterolami roślinnymi, o których wiadomo, że ich dzienne spożycie w ilości od 1,5 g do 3 g obniża poziom cholesterolu, takich jak Flora pro.activ, może przynieść obniżkę cholesterolu w 2–3 tygodnie aż o 7–10%!

Jedz 5 porcji warzyw i owoców dziennie – dostarczą Ci niezbędnych witamin, składników mineralnych i błonnika. Im bardziej kolorowe są Twoje posiłki, tym pewniejsze, że spożywasz potrzebne Ci substancje odżywcze.