Ćwiczenia na tlenie, czyli aerobik

Jest jedną z popularniejszych dziedzin sportu ostatnimi laty. Nie wymaga inwestowania w nierzadko drogi sprzęt, jak ma to miejsce choćby w przypadku golfa czy tenisa, na dodatek – można go uprawiać niemal wszędzie. Swoją popularność aerobik – bo o nim mowa – zawdzięcza w dużej mierze gwiazdom, które postanowiły promować wśród fanów sportowy styl życia i modę na smukłą sylwetkę, wydając kursy instruktażowe, dostępne na płytach DVD i w sieci. Początek wiosny to doskonały moment, by przyjrzeć się uważniej aerobikowi jako interesującej propozycji na aktywność ruchową, która pomoże nam rozruszać się po zimie.

 

Kto może go uprawiać?

Te tylko z pozoru banalne sekwencje ćwiczeń, są idealne kiedy chcemy wrócić do dawnej figury lub utrzymać obecną, zachowując przy tym dobrą kondycję i zdrowie. Jest to świetna alternatywa dla osób nieprzepadających za bieganiem czy treningami na siłowni, a także dla tych, którym brak czasu bądź rodzaj pracy nie pozwalają na z góry zaplanowaną, regularną aktywność. Aby zacząć ćwiczyć, nie potrzeba wiele – wystarczy wygodny, przylegający do ciała strój, obuwie z antypoślizgową podeszwą i usztywnioną kostką, karimata oraz spora dawka chęci i samozaparcia. Nie ma ograniczeń wiekowych, co daje szansę każdemu, kto chciałby poprawić swoje samopoczucie i zadbać o zdrowie.
Zanim jednak przystąpimy do ćwiczeń – czy to w domu czy w klubie fitness – warto wiedzieć, jak się do nich przygotować. Katarzyna Zawada – fizjoterapeutka, trener fitness i kulturystyki z legionowskiego Klubu Aktywnego Wypoczynku „Kasia”, radzi: „Aerobik to ćwiczenia gimnastyczno-taneczne, które angażują m.in układ krążenia i układ oddechowy. Pierwszy człon nazwy – aero, oznacza powietrze, i oznacza oddychanie. To najważniejszy z elementów, który należy opanować, ponieważ wszystkie ćwiczenia są wykonywane na świeżym powietrzu czyli na tlenie. Wciągamy powietrze nosem, wypuszczamy ustami. Osoby, choć trochę aktywne w ciągu roku, na przykład spacerujące rekreacyjnie lub chodzące z kijkami, mogą dzięki temu szybciej przystosować się do ćwiczeń. Wszystkim, którzy do tej pory prowadzili siedzący tryb życia, proponuję choćby taki codzienny spacer, aby organizm miał czas przyzwyczaić się do lekkiego wysiłku przed rozpoczęciem właściwych zajęć z aerobiku”.
Warto pomyśleć o kondycji, jaką chcielibyśmy mieć wiosną i latem. Z pewnością każdy może wybrać coś odpowiedniego dla siebie z szerokiego wachlarza możliwości jakie daje aerobik.

Powodzenia!