Dieta-cud prawda czy mit?

Wielu z nas marzy o diecie, dzięki której możliwe będzie magiczne zrzucenie nadmiernych kilogramów bez zbędnych poświęceń i wysiłku. Choć modnych diet-cud nie brakuje (w każdym roku pojawia się choć jedna, która znajduje rzesze wyznawców), dietetycy są zgodni – uzyskanie i utrzymanie szczupłej sylwetki nie jest możliwe bez trwałej zmiany nawyków żywieniowych oraz podjęcia aktywności fizycznej.

Aby zrozumieć dlaczego tak jest, warto zadać pytanie: co powoduje, iż przybieramy na wadze. Tylko w niektórych przypadkach geny decydują o kształcie naszej sylwetki, u większości przede wszystkim styl życia wpływa na to, czy masa ich ciała mieści się w standardzie BMI (ang. Body Mass Index). Jest to współczynnik, który pozwala obliczyć, czy proporcje masy ciała w stosunku do wzrostu są właściwe. – Podstawową przyczyną tycia jest nadmiar kalorii, tzn. że jemy więcej niż potrzebujemy. Oczywiście ważne jest też co, jak i kiedy jemy. Powszechnym błędem żywieniowym jest zbyt duża ilość cukru w diecie. Często sięgamy po coś słodkiego, bo jemy nieregularnie. Warto ograniczyć lub najlepiej zupełnie zrezygnować ze słodyczy, ciast, deserów, słodzonych płatków śniadaniowych, jogurtów i serków, a także z picia dosładzanych napojów i soków oraz ze słodzenia kawy i herbaty – wymienia Agnieszka Kuczewska z Poradni Żywieniowej REMEDIO.

Jesteś tym, co jesz

Mimo że wszelkiego rodzaju diety-cud pozwalają w krótkim czasie osiągnąć spektakularny efekt w postaci zmniejszenia wagi ciała, nie odbywa się to bez szkody dla naszego organizmu. Diety te poprzez swoją drastyczność i eliminację niektórych składników odżywczych z jadłospisu najczęściej powodują w organizmie spore spustoszenie (nie bez powodu wiele z nich kończy się anemią). Co więcej, po ich zakończeniu najczęściej na zasadzie efektu jo-jo wracamy do wagi sprzed diety lub nawet ją przewyższamy. Dlatego warto uświadomić sobie, że jedynym racjonalnym i efektywnym sposobem na osiągnięcie szczupłej sylwetki jest stosowanie się do kilku zasad racjonalnego żywienia, których wprowadzenie do codziennego życia pozwoli na utrzymanie pożądanego efektu. Kluczowe są regularne posiłki – najlepiej, aby było ich pięć – równomiernie rozłożone w ciągu dnia i przyjmowane o stałych porach. Dzięki temu unikniemy podjadania pomiędzy posiłkami, a także obfitych kolacji, a jedno i drugie jest częstym powodem odkładania się tkanki tłuszczowej. Kolejną sprawą jest urozmaicony jadłospis, tj. wybór produktów ze wszystkich grup, zgodny z piramidą zdrowego żywienia: – Najwięcej w dziennym jadłospisie powinno być warzyw i owoców (3/4 warzyw i 1/4 owoców) – wybierajmy przede wszystkim produkty sezonowe i lokalnie rosnące. Zimą postawmy na kiszonki i mrożonki, a także warzywa korzeniowe. Jedzmy więcej gotowanych potraw niż latem. Z produktów zbożowych wybierajmy przede wszystkim grube kasze, dobrej jakości pieczywo pełnoziarniste, naturalne płatki zbożowe. Z produktów mlecznych włączmy do jadłospisu jogurt naturalny, kefir, maślankę, twaróg. Sery żółte i pleśniowe należy ograniczać ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych. Ilość mięsa powinna być niewielka, wybierajmy chude części, natomiast ryby jedzmy przede wszystkim tłuste. Pożywnym zamiennikiem mięsa są warzywa strączkowe, warto je także uwzględnić w jadłospisie. Ogólna bardzo ważna zasada – wybieramy produkty jak najbardziej naturalne, czyli jak najmniej przetworzone – radzi Agnieszka Kuczewska.

Zmiana stylu życia

Jedyna prawdziwa dieta-cud to realna zmiana nawyków żywieniowych polegająca na zwiększeniu świadomości i uważnym doborze składników, z jakich komponujemy nasze posiłki. Zrozumienie wpływu, jaki dieta ma nie tylko na nasz wygląd, ale i zdrowie, to klucz nie tylko do szczupłej sylwetki, ale i dobrego samopoczucia. Umiarowi w jedzeniu (najzdrowiej, jeżeli posiłki przyjmowane są cztery – pięć razy dziennie i są niezbyt obfite) powinno towarzyszyć unikanie niezdrowych produktów typu fast food, słodyczy, słonych przekąsek, nadmiaru soli, produktów z konserwantami, sztucznymi barwnikami, wzmacniaczem smaku i zapachu, a także odpowiedni sposób ich przyrządzania: – Zdrowe sposoby przyrządzania potraw to przede wszystkim gotowanie, duszenie, pieczenie, a tym samym unikanie smażenia, szczególnie w głębokim tłuszczu. Dzięki temu zmniejszamy ilość tłuszczu w diecie, a przez to kaloryczność potraw. Ważny jest także sposób (!) jedzenia – skupienie się na posiłku, powolne gryzienie i przeżuwanie, dzięki czemu uczucie sytości pojawia się szybciej – wyjaśnia i radzi cytowana już Agnieszka Kuczewska. Za jej radą zwróćmy także uwagę na picie wystarczających ilości wody, unikanie słodzonych napojów, szczególnie gazowanych. Świadoma obserwacja i kontrolowanie swojej wagi to ostatni element pozwalający na to, by dokonać ewentualnych zmian w jadłospisie, jeżeli waga rośnie bądź maleje bez naszego zamierzenia.
Aby efekt był kompletny, za zmianą nawyków żywieniowych powinny iść także zmiany w stylu życia. To na przykład dbałość o wystarczającą ilość snu, co wpływa pozytywnie na przemianę materii, pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia oraz na efektywność w pracy. Z kolei aktywny styl życia, najlepiej codzienny ruch na świeżym powietrzu (minimum pół godziny) dostarcza organizmowi dawki endorfin i daje przekonanie, że jesteśmy w realnym kontakcie z naszym ciałem. Dbałość o nie sprawi zaś, że będzie nam ono dobrze służyć przez długie lata.