Jak zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę

Dietetycy są zgodni co do tego, że nie istnieje dieta cud. Musimy pogodzić się z tym faktem, ale na pocieszenie warto podkreślić, że wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad, by zapewnić sobie nie tylko szczupłą sylwetkę, ale i dobre samopoczucie każdego dnia!

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia!

Im wcześniej damy naszemu organizmowi sygnał do rozpoczęcia pracy (a więc procesu trawienia), tym więcej kalorii zdoła on spalić w ciągu dnia. Dobrze skomponowany, poranny posiłek zapewni nam siłę i energię oraz dostarczy paliwa niezbędnego do wytężonej pracy organizmu w ciągu długiego dnia. Nie wychodźmy zatem z domu bez śniadania!

Regularne posiłki gwarancją szczupłej sylwetki

Spożywanie w kilkugodzinnych odstępach czasu 4-5 posiłków w ciągu dnia jest jedynym sposobem na to, by nasz organizm nie magazynował zbędnych zapasów energii. Wbrew pozorom, pomijanie posiłków sprzyja tyciu, ponieważ brak regularności sprawia, że organizm nie wie, kiedy może spodziewać się kolejnego posiłku i magazynuje energię w postaci tłuszczu na „czarną godzinę”. W codziennym żywieniu warto trzymać się zasady: mało, a często.

Zdrowa dieta to urozmaicona dieta

Aby naszemu organizmowi niczego nie brakowało, warto postawić na różnorodność posiłków. Każdy z nich powinien zawierać węglowodany, białka, tłuszcze i witaminy w odpowiednich proporcjach. Warto także pamiętać o umiarze – zdrowiej jest odejść od stołu z uczuciem niedosytu, niż przejedzenia.

Czarna lista

Dbając o sylwetkę, warto ograniczyć do minimum spożywanie określonych grup produktów, takich jak: białe pieczywo, tłuste wędliny, mięsa i sery, słodycze, a także alkohol (jedno piwo to równowartość jednego posiłku!). Unikajmy też jak ognia napojów gazowanych, ponieważ zawierają dużą ilość cukru i nie gaszą pragnienia tak skutecznie jak woda (jedna szklanka napoju gazowanego zawiera średnio 25 gram cukru!).

Woda – źródło życia!

Lekarze zalecają, aby codziennie przyjmować ok. 2,5 litra płynów w każdej postaci. Warto pamiętać, że do płynów, oprócz wody, zaliczamy także ciepłe napoje typu kawa i herbata, zupy oraz soki zawarte w warzywach i owocach. Dlaczego to tak ważne? Choć sama woda nie neutralizuje toksyn, wspomaga pracę nerek, które odpowiedzialne są za oczyszczanie naszego organizmu z odpadów metabolicznych i innych zanieczyszczeń.

Wiem, co jem

To, z jakich komponentów budujemy nasze posiłki, stanowi podstawę naszego stanu zdrowia i ma wpływ na to, jak wyglądamy. Wybierajmy produkty naturalne i nieprzetworzone. Sprawdzajmy skład kupowanych produktów (im krótsza liczba składników, tym lepiej) i samodzielnie przygotowujmy posiłki. Jeśli nie mamy czasu na gotowanie, zamiast spożywać posiłki typu fast food, lepiej na szybko zjeść sałatkę, owoc, jogurt bądź kanapkę.

Zdrowe przekąski

Regularnie spożywane posiłki gwarantują, że między nimi nasz organizm nie będzie domagał się żadnych przekąsek. Jeśli jednak przyjdzie nam na nie ochota, zamiast chipsów i batonów warto postawić na bakalie i koktajle mleczno-owocowe. W najnowszej piramidzie żywieniowej (opracowanej przez dietetyka z Uniwersytetu Harvarda, prof. Waltera Willetta i zaakceptowanej przez specjalistów ds. żywienia z całego świata) duże znaczenie w diecie zyskały nasiona i orzechy. Są najbardziej skoncentrowanym pokarmem, jaki wytworzyła natura, i zawierają wiele drogocennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych.

Trwała zmiana

Zdrowa dieta nie powinna polegać na kilkutygodniowym reżimie ani na usuwaniu z jadłospisu całych grup żywności na długi czas, lecz na trwałej zmianie nawyków żywieniowych, które staną się podstawą nowego, zdrowego stylu życia. Jeśli do tego dołożymy codzienną dawkę aktywności fizycznej, nie będziemy musieli już nigdy martwić się o naszą sylwetkę.

Ani rusz… bez sportu

Dobre nawyki żywieniowe nie wystarczą, by utrzymać szczupłą sylwetkę. Niezbędna jest regularna, codzienna dawka ruchu. Nie musimy biegać w maratonach. Wystarczy zamienić windę na schody, jazdę autem na codzienny spacer. Warto próbować różnych aktywności sportowych i dopasować ich wybór do naszych możliwości (zarówno fizycznych, zdrowotnych, jak i czasowych).

Równowaga kluczem do sukcesu

Nie warto katować się rygorystycznymi dietami. Wybierając do codziennej diety zdrowe produkty i regularnie uprawiając sport nie musimy odmawiać sobie od czasu do czasu deseru czy alkoholu. Kluczem do sukcesu jest umiar i świadome spożywanie posiłków (unikajmy jedzenia przed telewizorem, ponieważ łatwiej wtedy zjeść więcej niż jest to potrzebne), a także dbałość o to, by w naszej diecie pojawiały się na co dzień wszystkie niezbędne składniki odżywcze z określonych grup produktów.