Jak zwiększyć swoją odporność jesienią?

Choć o częste zachorowania na grypę i przeziębienie jesienią najczęściej oskarżamy zmienną aurę, także i my sami, poprzez nieregularny tryb życia, zmęczenie i złą dietę, przyczyniamy się do Rozwoju infekcji. Dlatego w okresie jesienno-zimowym szczególnie warto pomóc organizmowi w walce z wirusami.

Jedz właściwie

Wzmocnić odporność pomoże przede wszystkim zdrowa, dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta. W jadłospisie powinny znaleźć się ryby, warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste i przetwory mleczne. Szczególnie ważne w tym okresie jest dostarczanie witamin C i A oraz żelaza i cynku. Witamina C, którą znajdziemy przede wszystkim w cytrusach, natce pietruszki, brokułach czy suszonych morelach, wpływa na wzrost i sprawność komórek odpornościowych. Witamina A, której źródłem są jaja oraz zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, chroni błony śluzowe układu oddechowego przed przenikaniem bakterii i wirusów. Cynk, w które bogate są produkty pełnoziarniste i warzywa strączkowe, bierze udział w produkowaniu przeciwciał odpornościowych. Żelazo, którego najwięcej mają buraki, szpinak, wątróbka i szparagi, zwiększa odporność, dodaje energii.

Postaw na aktywność

Badania amerykańskich naukowców dowodzą, że osoby aktywne fizycznie niemal o połowę zmniejszają ryzyko przeziębienia! Światowa Organizacja Zdrowia zaleca 150 min umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo. Jogging, spacery, jazda na rowerze, nordic walking, a w okresie niepogody – basen czy siłownia, są doskonałym sposobem na aktywne spędzanie czasu.

Hartuj się!

Codzienne hartowanie sprawia, że organizm uczy się szybko reagować na zmieniające się warunki środowiska, m.in. temperaturę i obecność drobnoustrojów. Jak hartować organizm? Można chodzić boso po trawie, kamieniach lub w domu. Można też biorąc prysznic, na przemian polewać ciało to ciepłą, to zimną wodą.

Nie przegrzewaj pomieszczeń

Nie przegrzewajmy pomieszczeń. Powinna w nich utrzymywać się temperatura ok. 20 st. C. Starajmy się je regularnie wietrzyć i nawilżać powietrze. Wysuszone błony śluzowe łatwiej przepuszczają patogeny do organizmu.

Dbaj o higienę

Wiosennego przeziębienia często trudno uniknąć. Można jednak znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania. Przede wszystkim prowadząc higieniczny tryb życia. Przykładajmy dużą wagę do higieny, zwłaszcza mycia rąk. Na dłoniach bowiem przenoszona jest większość drobnoustrojów.

Zadbaj o wypoczynek i sen

Zmęczony organizm jest łatwym celem dla wirusów. Sen, choć przez wielu traktowany jako czynność bezproduktywna, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Podczas snu organizm skuteczniej zwalcza infekcje wirusowe i bakteryjne. Ile spać? Uważa się, że dorosły człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu.

Unikaj stresu

System obronny organizmu jest ściśle powiązany z systemem nerwowym. Dlatego, aby uniknąć zachorowania, należy w miarę możliwości ograniczyć sytuacje stresujące. Znajdźmy więc codziennie chwilę na relaks, wyciszenie i odprężenie. Wzmocnić odporność pomoże też naturalny, spontaniczny i serdeczny śmiech. Powoduje spadek poziomu hormonów stresu, pogłębia oddech, ma działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe i pobudza do pracy układ odpornościowy.

Odstaw używki

Co wspólnego mogą mieć używki z odpornością? Okazuje się, że wiele. Alkohol wypłukuje z ustroju cenne pierwiastki, odpowiedzialne za odporność, i wzmaga procesy zapalne, tytoń natomiast wysusza śluzówkę i naraża ją na atak wirusów, a nawet gorzej, zwiększa ryzyko pojawienia się alergii.

Na cebulkę

Na spadek odporności ma wpływ zarówno przegrzanie, jak i wyziębienie organizmu. Dlatego jesienią najlepiej ubierać się na cebulkę i reagować na zmieniające się warunku pogodowe.

Zaszczep się!

Najskuteczniejszą metodą zapobiegania zachorowaniom na grypę jest szczepienie ochronne. Zalecane jest u wszystkich osób powyżej szóstego miesiąca życia. Bezwzględnie przyjąć szczepionkę powinny osoby, u których występuje zwiększone ryzyko powikłań pogrypowych: przewlekle chorzy, osoby z chorobami układu oddechowego, niewydolnością układu krążenia, te po 65. roku życia i te z osłabioną funkcją układu odpornościowego. Na szczepienie powinny zdecydować się także osoby, które pracują w dużych skupiskach ludzkich: lekarze, pielęgniarki, nauczyciele, przedszkolanki, opiekunki dzieci, pracownicy domów opieki, kierowcy autobusów. Należy podać je także dzieciom.

Myj ręce

Najprostszym sposobem zapobiegania przeziębieniu jest mycie rąk. To na dłoniach przenoszone są wirusy grypy i innych chorób dróg oddechowych. Uważa się, że aby usunąć szkodliwe drobnoustroje z dłoni, należy myć je wodą z mydłem przez minimum 15- 30 sekund. Ręce należy myć często i starać się nie dotykać nimi twarzy, szczególnie gdy przebywamy w towarzystwie osoby chorej. Wśród działań profilaktycznych należy wymienić także unikanie miejsc zatłoczonych oraz stosowanie odpowiedniego, dostosowanego do temperatury ubioru.

Justyna Sobolak