Joga. Znajdź spokój i zdrowie

Rozluźnia i wzmacnia mięśnie, wyrównuje gospodarkę hormonalną, uwalnia od bólu odcinek lędźwiowy, niweluje bóle stawów, zwalcza bezsenność, poprawia odporność i wyrównuje wagę. Przede wszystkim jednak uwalnia od stresu, niepotrzebnych napięć i pozwala nabrać dystansu do spraw codziennych. Lista zalet płynących z uprawiania
jogi jest długa. Jak zacząć przygodę z tą aktywnością?

Historia jogi sięga około 2500 roku p.n.e. i związana jest z cywilizacją doliny Indusu. To wówczas znaleziono pierwsze świadectwa uprawiania jogi. Były to gliniane figurki przedstawiające postacie w pozycjach jogi. Po raz pierwszy słowo „joga” (yoga) pojawia się w najstarszych tekstach indyjskich – tzw. wedach, w znaczeniu jarzma i dyscypliny. Tak naprawdę słowo „joga” pochodzi od sanskryckiego rdzenia „yuj”, co znaczy „łączyć”, „skupiać uwagę”. Do Europy joga dotarła najprawdopodobniej 4 tys. lat temu, największą popularność zyskała jednak w ostatnich kilkudziesięciu latach. Jej filozofia doskonale odpowiada rozwijającemu się nurtowi slow life oraz potrzebie znalezienia spokoju w pędzącym świecie. Zachód zainteresował się jogą w latach 70., szukając w niej formy wyciszenia i kontemplacji. Szybko jednak zauważono, że obok wartości duchowej joga ma też inne właściwości – poprawia kondycję fizyczną i psychiczną. Właśnie to spowodowało jej zawrotną karierę na całym świecie.


Joga jest metodą osiągania spokoju umysłu, rozwijania koncentracji, usuwania napięć fizycznych i psychicznych. To aktywność dla każdego, niezależnie od wieku. Mogą ją uprawiać nawet dzieci czy kobiety w ciąży. Co więcej, istnieją dla nich nawet specjalne zestawy ćwiczeń. Choć poważne problemy zdrowotne mogą być utrudnieniem w wykonaniu niektórych pozycji jogi, nie wykluczają one z udziału w zajęciach. Nauczyciele dopasowują warianty do stanu zdrowia i kondycji danej osoby. Każdy może więc zacząć przygodę z jogą.


Pod okiem profesjonalistów

Aby jednak joga spełniała swoje cele, musi być prawidłowo wykonywana, dlatego przygodę z nią warto zacząć pod okiem profesjonalnego nauczyciela. Ważne jest nie tylko właściwe wykonywanie sekwencji asan, ale i ćwiczenie oddechu. Zaleca się, by żadnej pozycji nie wykonywać na siłę i stale obserwować swoje samopoczucie i oddech. Jeśli oddech gwałtownie przyspiesza, jest to sygnał do odpoczynku.

Nauczyciel jogi nie tylko pokaże, jak prawidłowo wykonywać poszczególne asany, ale i podpowie, który rodzaj jogi powinniśmy wybrać, aby jak najlepiej odpowiadał naszym oczekiwaniom. Nauczyciel wskaże drogę, ale to od ucznia zależy, jak będzie się on dalej rozwijał. W jodze chodzi o to, by wkroczyć na ścieżkę własnej praktyki, a także o odnalezienie spokoju, tego, co przynosi ukojenie. W jodze samemu trzeba znaleźć to, co najlepsze. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba całkowicie rezygnować ze szkoły jogi, gdy tę drogę się już odnajdzie. Na każdym etapie przygody z jogą warto korzystać ze wsparcia i porad nauczyciela.

Profesjonalnych instruktorów należy szukać w szkołach jogi, w których odbywają się zajęcia dla osób o różnym stopniu zaawansowania. Jogę można uprawiać w grupie bądź indywidualnie. Zajęcia nie są drogie – ich koszt najczęściej oscyluje w granicach 20–40 zł za godzinę – w zależności od miasta. Do uprawiania jogi nie trzeba wyszukanego stroju. Wystarczą wygodne spodnie (np. legginsy) i T-shirt, a w przypadku kobiet dodatkowo sportowy biustonosz. Jogę ćwiczy się bez obuwia.

Jeśli szuka się aktywności, która pozwoli odnaleźć wewnętrzny spokój, z całą pewnością warto spróbować jogi. Nieważne, jaką ma się kondycję i ile ma się lat. Joga jest aktywnością dla każdego, bez wyjątku.


Korzyści z uprawiania jogi:

  • rozluźnia i wzmacnia mięśnie,
  • uelastycznia ciało,
  • rzeźbi i wysmukla sylwetkę,
  • wyrównuje gospodarkę hormonalną,
  • uwalnia od bólu odcinek lędźwiowy,
  • niweluje bóle stawów,
  • zwalcza bezsenność,
  • leczy depresję,
  • uwalnia od stresu, niepotrzebnych napięć, pozwala nabrać dystansu do spraw codziennych, rozluźnia i odpręża,
  • poprawia odporność,
  • wyrównuje wagę,
  • niweluje bóle migrenowe i bóle kręgosłupa,
  • zwiększa wydolność oddechową i wytrzymałość,
  • uczy koncentracji.

Najpopularniejsze rodzaje jogi

  • Hatha joga – najpopularniejsza forma praktyki jogi, polegająca na ćwiczeniach sekwencji pozycji jogicznych zwanych asanami. Podstawą hatha jogi jest praca z ciałem i oddechem. Zazwyczaj ćwiczy się około 200 pozycji, choć starożytne teksty mówią, że jest ich aż 84 000. Hatha joga to ogólny termin, który odnosi się do wszystkich fizycznych praktyk jogicznych.
  • Birkam – nazywana również „hot jogą”. Ten rodzaj jogi praktykuje się w pomieszczeniu, w którym panuje temperatura 38–40 stopni Celsjusza. Dzięki temu ciało szybko się rozgrzewa i staje się bardziej elastyczne, co z jednej strony minimalizuje ryzyko urazów, a z drugiej ułatwia wykonanie pozycji, które w normalnych warunkach mogą sprawiać trudności.
  • Ashtanga – nazywana jogą dynamiczną, polecana jest osobom, które szukają aktywności pozwalającej na fizyczne zmęczenie. Wymaga dobrej kondycji fizycznej.
  • Yim joga – nazywana akupunkturą bez igieł czy jogą powięzi. To pełen spokój, bezruch, długie trwanie w pozycjach. Powoli, łagodnie i bez wysiłku usuwa z ciała napięcia, sztywność i bóle powstałe w wyniku stresu. Niektóre asany można utrzymywać nawet przez 20 minut.
  • Vinyasa – to dynamiczna forma jogi, w której płynnie przechodzi się z jednej pozycji do drugiej. Ruch połączony jest z oddechem, nie ma tutaj określonej sekwencji asan.