Nordic walking – demokratyczny sport

Jest to sport wyjątkowo egalitarny – uprawiać go mogą osoby w każdym wieku, o każdej porze roku i w każdym miejscu na świecie. Nie wymaga też specjalistycznej wiedzy, co powinno zachęcić najbardziej nawet niechętnych aktywności fizycznej. Co powinniśmy wiedzieć o nordic walking, zanim zaczniemy przygodę z tym sportem?

W badaniu CBOS „Aktywność fizyczna Polaków” z 2013 r. nordic walking jako preferencyjny wybór wskazało 5% ankietowanych aktywnych sportowo. Należy jednak podkreślić, że coraz więcej osób przekonuje się do tego rodzaju aktywności fizycznej, co wynika przede wszystkim z wyjątkowo demokratycznego charakteru tego sportu. Fakt ten potwierdza Anna Łyczko, trenerka i sędzia Polskiej Federacji Nordic Walking: – Nordic walking jest idealną aktywnością ruchową dla każdego, mogą go uprawiać wszyscy, bez względu na wiek, wagę i poziom sprawności fizycznej. Ważne jest, aby przed podjęciem treningu nordic walking brać pod uwagę kondycję oraz ograniczenia wynikające z aktualnego stanu zdrowia. Sport ten polecany jest także osobom z problemami i schorzeniami, które z wielu innych form aktywności muszą zrezygnować. Są to między innymi osoby wymagające rehabilitacji, w trakcie rekonwalescencji, osoby otyłe, po przebytych chorobach układu nerwowego, a także z dolegliwościami stawów i kręgosłupa.

NW 50+

Według danych Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego, Polacy należą do najszybciej starzejących się społeczeństw UE. W ciągu najbliższych 37 lat, objętych prognozą GUS (od 2014 do 2050), w większości województw naszego kraju szacowany wzrost udziału ludności powyżej 65 lat będzie oscylował między 19 a 23,7% Jednym z priorytetów polityki senioralnej w Polsce jest aktywizacja osób starszych. – Im dłużej podtrzymujemy aktywność fizyczną, tym mniejsza liczba osób w przyszłości będzie wymagała pomocy. Naturalne jest, iż z wiekiem ludzie zaczynają unikać sportów ekstremalnych i skomplikowanych, jednak wiek 50+ nie może być powodem, dla którego całkowicie rezygnujemy z aktywności rekreacyjnej – uważa Anna Łyczko. Nordic walking to świetna profilaktyka wielu chorób cywilizacyjnych, które dotyczą osób po 50. roku życia – Są to m.in.: osteoporoza, cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, podwyższony cholesterol, schorzenia stawów. Aktywność ta, dzięki prostocie, naturalnym ruchom, możliwości trenowania w dowolnym miejscu i bez dużych nakładów finansowych, jest znakomitym sportem dla grupy wiekowej 50+, zarówno dla pań, jak i dla panów – zachęca Anna Łyczko, koordynatorka Koła Podkarpackiego ESPAR 50+, organizacji pozarządowej zrzeszającej specjalistów z całej Polski z zakresu aktywności fizycznej osób powyżej 50+ i organizującej ogólnopolskie cykliczne programy rekreacyjne dla osób w podeszłym wieku.

Prawidłowo znaczy skutecznie

Co możemy zyskać, ćwicząc nordic walking? Regularne treningi sprawiają, że można osiągnąć wysoką sprawność sercowo-naczyniową, zredukować nadciśnienie, poziom cukru i cholesterolu we krwi, a także poprawić równowagę i ogólną kondycję organizmu. To także świetny sposób, by poprawić wydolność układu oddechowego oraz złagodzić skutki stresu i siedzącego trybu życia. Jak podkreśla Anna Łyczko, nordic walking uruchamia około 90% mięśni człowieka. – Najbardziej pracują podczas marszu mięśnie pleców i obręczy barkowej, mięśnie kończyn górnych, klatki piersiowej, brzucha oraz kończyn dolnych. Nordic walking, regularnie uprawiany, wzmocni kości i zmniejszy ryzyko osteoporozy, a także pozwoli spalić przeciętnie od 20% do 45% więcej kalorii niż zwykły marsz – podkreśla trenerka. Regularne wycieczki z kijkami mogą zatem przynieść wiele korzyści, ale tylko pod warunkiem, że ćwiczymy w sposób prawidłowy i zgodny z wytycznymi, stworzonymi przez grupę fińskich lekarzy i wybitnych sportowców w latach 20. XX wieku. – Osoby chcące rozpocząć przygodę z nordic walking powinny w pierwszej kolejności zaczynać od kursu poprowadzonego przez doświadczonego instruktora, który nauczy prawidłowej techniki chodzenia z kijami, dobierze właściwą długość kijów, a także ustali tempo marszu – podkreśla Anna Łyczko. Dynamiczny rozwój tego sportu, datujący się od lat 90. XX wieku (to wówczas fińska firma zaczęła produkować specjalistyczne kije do nordic walking) sprawia, że w niemal każdym mieście w Polsce znaleźć można szkolenia (często bezpłatne), które pozwolą przyswoić podstawowe zasady tego sportu. – Należy pamiętać, że prawidłowa technika, dobrze dobrane kije, a także odpowiednio rozplanowana jednostka zajęć (rozgrzewka, część główna, czyli marsze z kijami, ćwiczenia wzmacniające z kijami i ćwiczenia rozciągające na koniec sesji treningowej) to połowa sukcesu treningu nordic walking – zaznacza Anna Łyczko.

Fotolia_83504440_Subscription_Monthly_XL

Dlaczego warto

Według badań, przeprowadzonych przez naukowców z Erasmus Medical Center w Rotterdamie, wykonywanie przez 5 dni w tygodniu półgodzinnej aktywności fizycznej może wydłużyć życie nawet o 3,5 roku. Tempo życia, problemy ze zdrowiem oraz brak środków finansowych sprawiają, że wielu z nas nie może pozwolić sobie na uprawianie niektórych sportów. Demokratyczny charakter nordic walking objawia się także w tym, iż prócz wydatku na kije (których cena kształtuje się od 40 zł wzwyż) oraz odpowiednie obuwie sportowe, ćwiczący nie ponosi żadnych kosztów. Co zaś zyskuje w zamian? – Po udanym treningu nordic walking odczuwa się miłe zmęczenie mięśni, satysfakcję z pokonania trasy i przezwyciężenia słabości. U osób uprawiających tę dyscyplinę zwiększa się mobilność górnego odcinka kręgosłupa, tym samym łagodząc napięcia mięśniowe, podnosi kreatywność i sprawność działania mózgu. Sport ten jest też optymalnym kardiotreningiem do redukcji masy ciała – zachęca Anna Łyczko. Z wielu względów sport ten jest szczególnie polecany osobom w podeszłym wieku: – Bez codziennej aktywności rekreacyjnej organizm bardzo szybko traci ogólnie pojętą sprawność. Nordic walking jest bardzo odpowiedni dla osób po 50. roku życia, ponieważ organizm ludzki jest przystosowany do ruchu, którego najprostszą formą jest marsz, będący podstawą tego sportu – wyjaśnia Anna Łyczko.

Jedną z wielkich zalet nordic walking jest także możliwość wykonywania ćwiczeń na świeżym powietrzu oraz w grupie – przy sprzyjającej pogodzie oraz w dobrym towarzystwie wędrówka z kijkami staje się czystą przyjemnością, a to z kolei sprawia, że tym chętniej regularnie mobilizujemy się do wysiłku fizycznego.