Pilates na wiosnę

Idzie wiosna, najwyższy czas, żeby wyjść albo wybiec na świeże powietrze, zwłaszcza że zima uraczyła nas w tym roku smogiem, który w wielu miejscach utrzymywał się bardzo długo. Wiosenne wiatry przeganiają zanieczyszczenia znad miast i miasteczek, więc pora przewietrzyć płuca i popracować nad formą i sylwetką.

W okresie przejściowym, kiedy pogoda wciąż może płatać figle, warto wybrać taki rodzaj aktywności, który będzie można z powodzeniem uprawiać pod dachem. Najlepiej, żeby sam w sobie dawał widoczne i odczuwalne efekty, a jednocześnie przygotowywał do innych form treningu: wspomagał bieganie, jazdę na rowerze, piesze wycieczki. Te warunki doskonale spełnia pilates. System ćwiczeń o długiej tradycji, który od lat cieszy się niesłabnącą popularnością i pozostaje w ofercie wielu klubów fitness.

Historia

System ćwiczeń wziął swoją nazwę od Josepha H. Pilatesa, który urodził się w 1883 roku Mönchengladbach w Niemczech. Ojciec Josepha był robotnikiem, ale zajmował się też gimnastyką i odnosił w tej dziedzinie wiele sukcesów. Pilates junior był chorowitym dzieckiem. Cierpiał na krzywicę, astmę i gorączkę reumatyczną. Choroby ograniczały jego aktywność i zabawy z rówieśnikami.
Można zaryzykować, twierdzenie, że takie nagromadzenie poważnych chorób doświadczanych od wczesnego dzieciństwa w większości przypadków skazywało dzieci na kalectwo i znacznie skracało ich życie. Pilates wrócił do formy dzięki aktywności fizycznej i zawsze o tym pamiętał.
Od wczesnego dzieciństwa ojciec uczył Josepha gimnastyki, boksu i innych sztuk walki. Te treningi okazały się tak skuteczne, że w wieku 14 lat Joseph cieszył się doskonałą sylwetką i prowadził aktywne życie młodego człowieka. Pamiętając o własnych doświadczeniach postanowił opracować system, które pomagałby innym osiągać pełną sprawność. Wierzył, że wiele problemów zdrowotnych bierze się ze współczesnego stylu życia i wad postawy. Sam opracował zestawy ćwiczeń, a także zaprojektował i wykonał przyrządy do ich wykonywania.


Pilates przez całe życie był aktywny fizycznie. Uprawiał boks, szkolił policjantów w sztukach walki, założył wraz z żoną szkołę baletową. Jego karierę pokrzyżowała I wojna światowa. Przebywał wtedy w Anglii i jako Niemiec został internowany. Potem wyjechał wraz z przyszłą żoną do Nowego Jorku. Zmarł w wieku 83 lat. System ćwiczeń Pilatesa przetrwał i był rozwijany przez jego uczniów. Do dziś korzystają z niego tysiące ćwiczących na całym świecie.

Dlaczego pilates?

Metoda Pilatesa, jeśli jest konsekwentnie stosowana, daje wiele korzyści. Wśród nich znajdują się: relaksacja i poprawa elastyczności całego ciała, uelastycznienie kręgosłupa, stawów barkowych i biodrowych, poprawa kontroli mięśni pleców i kończyn, zwiększenie siły mięśni, rozluźnienie ramion, karku i górnej części pleców, poprawa stabilności kręgosłupa, poprawa równowagi i koordynacji ruchowej, poprawa oddychania (w tym lepsze utlenowanie narządów wewnętrznych, zwłaszcza mózgu i serca), wzmocnienie mięśni.

Gdzie i jak ćwiczyć?

Najlepiej w grupie, pod okiem doświadczonego trenera, który oceni poprawność wykonywanych ćwiczeń, skoryguje błędy, wyznaczy odpowiednie tempo i liczbę powtórzeń. Trening w grupie daje silniejszą motywację, pozwala porównać osiągnięcia z innymi uczestnikami zajęć.

Pilates nie jest uniwersalny

Pilates jest doskonałym sposobem na poprawę kondycji i przygotowanie do innych rodzajów aktywności, szczególnie wymagających rozciągnięcia i gibkości. Zestawy ćwiczeń i treningi przygotowano z myślą o osobach zdrowych, które chcą podnieść swoją formę i samopoczucie. W przypadku problemów z układem kostno-mięśniowym, zwłaszcza przebytych urazów, znacznych wad postawy, problemów neurologicznych spowodowanych uciskiem kręgów na nerwy trzeba zachować ostrożność.
Osoby, które doświadczają takich problemów, powinny podejmować decyzję o wyborze systemu ćwiczeń i ich intensywności po konsultacji z lekarzem. Pilates nie zastąpi rehabilitacji, natomiast może ją wspomagać i uzupełniać.