Jak przetrwać lato w zaawansowanej ciąży?

Choć lato to zdecydowanie najprzyjemniejsza część roku, dla kobiet w zaawansowanej ciąży, które często borykają się w ostatnim trymetrze z takimi dolegliwościami, jak obrzęki nóg i dłoni, żylaki czy duszności, przetrwanie tego okresu stanowić może nie lada wyzwanie. Przedstawiamy praktyczny poradnik, który pomoże przygotować się do sezonu letniego wszystkim kobietom w ciąży!

Zadbaj o odpowiedni strój

W obliczu upałów ważne jest, aby zadbać o właściwie dobraną garderobę oraz obuwie. Najlepiej sprawdzą się w tym przypadku lniane bądź bawełniane luźne sukienki, nieobcisła bielizna wykonana z naturalnych materiałów oraz lekkie sandały bądź klapki wykonane ze skóry. Ze względu na zwiększone ryzyko wystąpienia obrzęków unikajmy również noszenia biżuterii. W czasie upałów nie nośmy też ubrań wykonanych z syntetycznych tworzyw, zwłaszcza spodni – mogą przyczynić się do zwiększenia ryzyka wystąpienia infekcji intymnych, na które kobiety w ciąży narażone są w sposób szczególny!

Ruch to zdrowie

Ciąża to nie choroba i ten specjalny stan nie powinien stanowić przeszkody w prowadzeniu aktywnego trybu życia, szczególnie jeśli mama udzielała się sportowo przed ciążą. Latem szczególnie dobrze sprawdzi się wyprawa na basen, zwłaszcza gdy temperatury sięgają powyżej 30°C. To nie tylko świetny sposób na ochłodę, ale także okazja do zafundowania napiętym mięśniom odrobiny relaksu. Regularne pływanie pozwala też na wzmocnienie mięśni kręgosłupa, które w końcowej fazie ciąży są mocno obciążone. Alternatywą względem pływania mogą być również zajęcia z aqua aerobiku. Aby uniknąć infekcji dróg moczowych oraz intymnych, korzystanie z publicznych pływalni i innych zbiorników wodnych powinno być powiązane ze szczególną dbałością o higienę intymną z wykorzystaniem specjalnych emulsji. Inną polecaną formą aktywności fizycznej są spacery – latem powinny się one odbywać wczesnym rankiem bądź późnym popołudniem i z zachowaniem środków ostrożności w zakresie ekspozycji na słońce. Szczególnie ważna jest odpowiednia ochrona skóry i głowy.

Specjalna pielęgnacja skóry

Skóra kobiety w ciąży może sprawiać wiele problemów. Latem warto pamiętać szczególnie o tym, że pod wpływem zmian hormonalnych w ciąży zwiększa się wrażliwość skóry na promieniowanie ultrafioletowe. W rezultacie silnej ekspozycji na słońce na skórze ciężarnej mogą powstać trudne do usunięcia przebarwienia, dlatego niezbędne jest stosowanie kremów z silnym filtrem UV. W torebce każdej kobiety powinna znaleźć się też woda termalna, która pomoże szybko orzeźwić twarz i dekolt. Z całą pewnością warto zainwestować też w chłodzący i łagodzący żel do nóg, specjalistyczną emulsję do higieny intymnej zapobiegającą podrażnieniom i infekcjom, a także w krem przeciw rozstępom. Pamiętajmy, że najskuteczniej działa on wówczas, gdy zmiany na skórze brzucha czy piersi jeszcze się nie pojawiły.

Niweluj ryzyko duszności

Lato to pora roku, która dla każdej kobiety w zaawansowanej ciąży wiąże się z częstszym występowaniem uczucia duszności. Wynika ono z ucisku, jaki powiększona macica wywiera na narządy wewnętrzne, w tym przeponę. Jak minimalizować ryzyko wystąpienia duszności? Gdy poziom zanieczyszczenia powietrza jest wysoki oraz gdy temperatura sięga powyżej 30°C, starajmy się unikać zatłoczonych miejsc typu kawiarnie, centra handlowe czy publiczne środki lokomocji. Także drastyczne zmiany temperatur (wchodzenie i wychodzenie do i z klimatyzowanych pomieszczeń) mogą stanowić przyczynę duszności. Gdy poczujemy się słabo, możemy jeszcze zapobiec atakowi pochylając się do przodu z głową między kolanami (na tyle, ile jest to możliwe w zaawansowanej ciąży), kładąc na czoło i kark chłodny kompres (ewentualnie korzystając z wody termalnej w sprayu), a jeśli mamy taką sposobność – także biorąc chłodny prysznic.

Jestem tym, co jem

Odpowiednia dieta wpływa nie tylko na zdrowie mamy i dziecka, ale także na ich samopoczucie. Ze względu na powiększoną macicę uciskającą żołądek w ostatnim trymestrze wiele kobiet cierpi na zgagę, wzdęcia oraz refluks żołądkowo-przełykowy, szczególnie po zjedzeniu ciężkostrawnego posiłku. Aby złagodzić skutki tych dolegliwości, unikajmy pikantnych potraw i spożywajmy 5–6 lekkich posiłków dziennie. W okresie upałów niezwykle ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu – sezon letni sprzyja komponowaniu lekkostrawnych koktajli owocowych i warzywnych, które znakomicie sprawdzą się także jako pełnowartościowe posiłki. Prócz wody, warto pić herbatę z mięty, która działa odświeżająco oraz pomaga na dolegliwości żołądkowe. Jest to jedno z niewielu ziół, które są bezpieczne dla matki oraz dziecka.

Ostrożnie ze słońcem

Choć latem ciężko powstrzymać się od wyjścia na zewnątrz, warto pamiętać o tym, że w ciąży należy zachować szczególne środki ostrożności w zakresie wystawiania się na promieniowanie słoneczne. Bezwzględnie należy unikać wylegiwania się na plaży oraz długich spacerów w pełnym słońcu, zwłaszcza między godziną 11 a 16. To kwestia nie tylko komfortu mamy i dziecka, ale i ich bezpieczeństwa: przegrzanie organizmu może doprowadzić do odklejenia się łożyska, niebezpiecznego krwawienia z dróg rodnych oraz odwodnienia organizmu.