Sprawdzone sposoby na jesienne infekcje

Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez Instytut GfK w 22 krajach w 2015 r., dolegliwością, która najczęściej dotyka Polaków, jest przeziębienie – tak odpowiedziało aż 58% ankietowanych. Infekcje górnych dróg oddechowych to zmora każdej jesieni i zimy. Jak się przed nimi ustrzec?

Jesień za pasem. W obliczu zbliżającego się nieuchronnie sezonu grypowego warto zaopatrzyć się w wiedzę dotyczącą zasad, które pozwalają zniwelować ryzyko zarażenia się grypą bądź przeziębieniem w tym okresie, a także uporać z ich pierwszymi objawami. Kluczem do sukcesu w postaci zdrowia i dobrego samopoczucia nie jest, wbrew pozorom, stosowanie licznych suplementów oraz farmaceutyków, lecz konsekwentna dbałość o odpowiedni styl życia i dietę.

Witamina D źródłem energii

Dopadający większość z nas spadek nastroju w okresie jesiennym ma swoje medyczne uzasadnienie. W ciągu lata, dzięki słońcu, nasz organizm produkuje odpowiednią ilość witaminy D, która nie tylko sprzyja utrzymaniu w dobrej kondycji układu kostnego, ale pomaga utrzymać dobry nastrój i odpowiedni poziom energii, siłę mięśni oraz odporność organizmu. – Witaminę D znajdziemy w: mięsie tłustych ryb morskich, tranie, żółtkach jaj oraz wątrobie i żółtym serze. W okresie jesienno-zimowym warto też prowadzić suplementację tej witaminy, gdyż dostarczenie jej z pożywieniem w odpowiedniej ilości może być trudne, zwłaszcza że znajduje się ona w produktach dodatkowo zawierających sporo tłuszczu i kalorii, co nie sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki – radzi Gabriela Słowińska.

Witamina C a przeziębienie i grypa

Choć już kilka lat temu naukowcy obalili mit mówiący o tym, że witamina C skutecznie pomaga walczyć z infekcjami górnych dróg oddechowych, wielu z nas wciąż wierzy, że jest to skuteczny lek na jesienne dolegliwości i wspomaga odporność organizmu. Choć nie ma dowodów na to, że witamina C przyjmowana w czasie choroby pomaga szybciej się z nią uporać, faktem jest, że jej regularne suplementowanie zmniejsza ryzyko przeziębienia, co wynika z tego, iż pełni istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Warto dbać o dostarczanie mu odpowiednich dawek kwasu askorbinowego przez cały rok – zamiast zażywać tabletki, warto regularnie sięgać po produkty bogate w nią (patrz: ramka). – Popularna w polskiej kuchni papryka jest doskonałym źródłem tej witaminy, co ciekawe, dużo lepszym niż cytrusy, a sezon na nią trwa do późnych miesięcy jesiennych – dodaje dietetyk Gabriela Słowińska.

Domowe sposoby na infekcje

Co robić, gdy infekcja mimo wszystko jednak nas dopadnie? W ramach działań podejmowanych na własną rękę jeszcze przed wizytą u lekarza (gdy przeziębienie nie jest w fazie zaawansowanej) warto sięgnąć po tzw. domowe sposoby leczenia. Medycyna ludowa, oparta na latach obserwacji i doświadczeń, ma zastosowanie także dziś. Co sprawdza się najlepiej? Domowe syropy z miodu, cebuli, buraków, imbiru, cytryny i czosnku działają przeciwzapalne i bakteriobójczo. – Jesienią warto pamiętać o rozgrzewających przyprawach, takich jak: imbir, kurkuma, cynamon czy goździki. Mają nie tylko rozgrzewające działanie, ale zawierają także antyoksydanty, pomagające zwalczać niekorzystne objawy starzenia organizmu, i działają antyseptycznie. Przyprawy doskonale sprawdzą się np. jako dodatek do herbaty – mówi Gabriela Słowińska. Wszystkim cierpiącym na katar pomogą wykonywane w domowym zaciszu inhalacje na bazie ziół (np. rumianku czy szałwii), olejku eukaliptusowego lub soli.

Szczepienia przeciw grypie

Szczepienia są jedyną skuteczną, a jednocześnie najtańszą metodą, która może ustrzec przed zachorowaniem na grypę, której powikłania mogą być niezwykle groźne dla zdrowia (szczególnie dotyczy to dzieci oraz osób w podeszłym wieku). Co roku w sezonie jesienno-zimowym u 5–15% osób zainfekowanych wirusem grypy stwierdza się ostre powikłania ze strony układu oddechowego w postaci zapalenia płuc lub oskrzeli oraz zaostrzenia chorób przewlekłych, takich jak np. astma oskrzelowa. Szczepienia służą wzmocnieniu odporności na zakażenie wirusem grypy i ochronie przed powikłaniami pogrypowymi. Szczepienie stymuluje produkcję przeciwciał przeciwko grypie, które pomagają zwalczyć zakażenie tą chorobą.

Myj ręce – będziesz zdrowy!

Higiena rąk to najprostsza i najskuteczniejsza forma profilaktyki infekcji, na które często zapadamy jesienią i zimą. Mycie dłoni ciepłą wodą i mydłem przez minimum 30 sekund umożliwia całkowite usunięcie z powierzchni skóry drobnoustrojów patogennych (nie tylko zresztą tych odpowiedzialnych za wirusy grypy i przeziębienia, lecz również rotawirusów i norowirusów, odpowiedzialnych m.in. za biegunki czy zatrucia pokarmowe). To szczególnie ważne, gdy korzystamy ze środków komunikacji miejskiej oraz współdzielimy sanitariaty w miejscu pracy.

Warzywa i owoce bogate w witaminę C

Dzika róża, Rokitnik, Dereń, Czarna porzeczka, Natka pietruszki, Czerwona papryka, Chrzan, Brukselka, Zielona papryka, Kalafior

Sauna dla zdrowia

W ramach profilaktyki infekcji górnych dróg oddechowych w sezonie jesienno-zimowym warto regularnie korzystać z sauny. Sauna działa stymulująco na nasz układ odpornościowy – hartuje i zwiększa wydolność organizmu. Dzięki temu nasz organizm przyzwyczaja się do drastycznych zmian temperatur, które są najczęstszym, bezpośrednim powodem wielu infekcji. Pamiętajmy jednak, że korzystanie z sauny ma sens tylko wtedy, gdy po pobycie w gorącym pomieszczeniu skorzystamy z zimnego prysznica! Tego typu sesje warto powtórzyć dwu- bądź trzykrotnie, w międzyczasie serwując sobie co najmniej kilkuminutowy odpoczynek.

Choć wielu z nas, mimo starań, w sezonie jesienno-zimowym zapada na infekcje, warto w tym roku uzbroić się w żelazny zestaw narzędzi przeciw przeziębieniu i grypie. Stosowanie kilku prostych zasad zdecydowanie zmniejszy ryzyko tego, że w nadchodzącym sezonie chorobowym będziemy jedną z ofiar chorób górnych dróg oddechowych.